Melbourne

9 december 2014 - Melbourne, Australië

Melbourne

Melbourne is de 2e stad van Australie (4 miljoen inwoners)…toegeven het zou niet kunnen buigen op een spectaculaire locatie…nou? St.Kilda Beach + pier was toch wel een winderig plaatje? Of lag dat ook aan het heerlijke zonnetje met 20+graden uit de wind en de fles pinot grigio die nice and crisp smaakte? Maar Melbourne compenseert dit manco schijnbaar als culturele en culinaire hoofdstad…hoorde de 500gr. Angus prime rib hier daar dan ook bij? Het was in ieder geval goed toeven aan het strand (in de luwte).

Bizar hoeveel kitesurfers erop een klein stukje (jacht)haven hun capriolen ten toon spreide…het waren er zeker 40+ !!! Daar is ook Luna Park gesitueerd…kermis: reuzenrad en Dombo ride. Inmiddels had de dag alweer zo veel energie gevergd dat de geplande little-pinguin-parade (@sunset) bij de pier van St.Kilda harbour er niet meer van kwam, de pinguins hebben ook zonder ons toeziend oog, net als elke dag in het jaar hun holletjes tussen de keien gevonden. Overigens zijn we zeer blij dat we niet 1 dag “gespendeerd/verspilt” hebben aan uren rijden naar Phillis island waar de “echte “ grote-pinguins-parade is…dat gebeurd daar ook (pas)bij zonsondergang en kijk je met honderden mensen op een tribune naar pinguins die het strad op waggelen en hun holletjes opzoeken. That’s it…soms is youtube een uitkomst: OK, seen it en bepaald dat it ain’t worth the travel/time/money, that’s it!

Melbourne is dan heerlijk ontspannen, mondaine metropool, waar we geheel weer in eigen tempo hebben genoten van goed leven: het meepikken van een openluchtflimpje in een park is dan met kids lastig maar er even van mee proeven is al geinig. Het shoppen – shops kijken in de karakteristieke laneways, kleine Brussel-achtige steegjes in het centrum was prachtig. Maar ook de grote Bourne street (kalverstraat) met kerstlichtjes en eigentijds ijsberen-kerstverhaal deed het goed. Een (ok 2) ritjes in de kersttrein op de 6e etage van de lokale Bijenkorf met daarna een meet&greet met de kerstman was ookal een feest?…wat is het toch met die familie Christenhuis en kerst…I saw mommy kisin’ SantaClaus…??? Dan vergeten ze de gehele wereld en komt er een twinkel etc. in hun ogen…funny!

Queen Victoria Market aangedaan – gezellig Albert Cuyp-achtige sfeertje en met de echte nep UGG’s voor Juna op zak maar weer eens een speeltuin opgezocht. Blijer kan je de kids-brandweer brigade niet krijgen, uitleg: Sil speelt samen met wie dat ook wil dat een speeltoestel bv de brandweer kazerne is en dat er bij het uitrukken van de brandweer via de brandweerpaal etc. etc. jullie snappen het idee vast wel!

p.s. had ik al iets gezegd over Australische speeltuinen…de een is nog mooier/nieuwer/geiniger/groter dan de andere. En dan niet alleen in de mooie parken of betere buurten, nee all-over de zuid kust hebben we ze gezien en gevonden maar gewoon ook bij een willekeurige aggenebes freeway stop. I kid you not!

• Australian Slang
  • G'Day & How ya going! - Hello!