Ko Lanta

16 februari 2015 - Ko Lanta Yai, Thailand

Ko Lanta - เกําะลนั ตํา

Koh Lanta bestaat uit een paar (52!) eilandjes. De twee grootste zijn Koh Lanta Noi (klein Lanta eiland) en Koh Lanta Yai (groot Lanta eiland). Op het grote eiland is vanzelfsprekend het meeste te doen, vandaar simpelweg Koh Lanta en daar verblijven we op Klong Dao(strand) bij een soort Jurassic park-achtig plekje pal aan het water, zeer kindvriendelijk met allerlei speelgoed en aardig personeel bij Cha-Ba Bungalows.

Aankomend met de boot bij de pier, Ban Sala Dan, wat niet meer is dan 2 stoffige straten denk je echt dat ze chaos hier hebben uitgevonden. Drukte door aankomende en vertrekkende ferries + speedboaten. Het crosst gezellig door elkaar heen met op die speedboaten 3 rustige power-buitenboordmotoren van elk 250PK: BAM! Allerlei Thai staan te schreeuwen om niets of om juist wel voor iets om ervoor te zorgen dat de stroom touristen eindelijk eens doorloopt terwijl de 2 stromen mooi tegenelkaar in worden gedreven…super handig!

Gelukkig was onze pick up door Cha-Ba goed geregeld en met een Tuk-Tuk-3-wiel-scooter…4 stuks begage-4 man sterk + driver van 100+kg tuffen we vrolijk naar het strand. Toch jammer dat we daar geen foto’s van hebben.

De scherpe lezer of Thailand-kenners onder ons zullen vast denken: he, waarom nu weer terug naar Lanta? Daar ben je al langs gekomen vanaf Lipe…klopt maar onze lieve vrienden Maaike& Richard (met bijna 2 jarige Ravi) gooide even “roet” in het eten door pas de 19e februari op Ko Lanta te kunnen aankomen?!??!! Ja hoor eens…Dus wij hadden bedacht om van dit buitenkansje makkelijk te kunnen gaan genieten door eerst Phi Phi aan te doen en dan terug te gaan naar Lanta. Hoe fijn kan het leven zijn dat je op deze trip ook nog even extra-extra mag genieten door tijd met vrienden door te brengen?! Een kleine Ibiza reunie want daar hebben we elkaar een paar jaartjes terug leren kennen. Mooi hor!!!

Buiten het duiken en snorkelen zijn er op Koh Lanta nog diverse andere activiteiten die je hier kunt ondernemen. Kajak excursies, olifanten- en jungletochten, eilandentoer, paardrijden en fietstochten zijn hier enkele voorbeelden van. Wij beperken ons lekker tot een scootertje huren en met z’n 4-en…jawel daar zijn wel foto’s van een stukje naar een ander strand te crossen voor een drankje en een hapje aldaar of naar de plaatselijke bakker voor een croissant en een koffie-tje verkeerd. RELAX!

Maaike en Joyce doen ook nog fanatiek een paar lesjes Yoga en Richard, de bikkel neemt gewoon een paar prive-lesjes Thai boxing…NICE. Kids zijn gewoon easy happy met de zee of het portabel prive pool die door Cha Ba werd neergezet. Tegen de avond liggen we nog heerlijk in de strandstoelen een cocktail te doen alvorens we nog immer op blote voeten misschien 50meter wandelen om bij de buren weer bij een tafeltje op het strand neer te ploffen om even wat te gaan eten. Dit senario kan ook andersom plaatsvinden…al hebben we dit ook wel eens 2 dagen echter elkaar precies hetzelfde gedaan. Slecht? Of gewoon enjoy good what’s good…de gefrituurde groenten en (mini) loempia’s doen het goed met een drankje in de (ondergaande) zon.