Cairns

14 december 2014 - Cairns, Australië

Cairns

9:20 vlucht domestic dus lekker op tijd de taxi 6:30 (onder het mom van: het zekere voor het onzekere) , bijna geen verkeer in die gehele stad en na geen-rij bij inchecken (weet Quantas gewoon hoe dit goed te doen of is het vaak ruk ergens anders?) zitten we om even over 7 uur aan de koffie m.a.w. een krappe 2 uur voor boarden!

Bij een lekker slaapje doen tijdens deze vlucht van 3,5 uur had Juna een ander idee…ach poep-ravage-luier en gehele outfit verschonen in zo’n vliegtuig w.c.-tje is ook een sport. Waarna mevrouw vrolijk door blijft duracellen en net voor landen dan maar eens in slaap valt, vrouwen en timing?!

Op de kaart gezien was het vliegveld en de camper verhuur best dicht bij elkaar. We hadden samen nog bedacht dat ik misschien de camper kon ophalen en Joyce dan even op het vliegveld met de bagage zou wachten. Echter de vrijwilliger op Cainrs airport viel in 1ste instantie al half flauw toen we dat vroegen: met al die bagage en die jonge kinderen in deze hitte? En bij verder uitleg dat ik dat alleen zou doen, kreeg ze de volgende rolberoerte: ga je er hardlopend naartoe dan? OK, een taxi dus! Bijna 15 minuten rijden verder komen we aan en was het ietwat lastig te belopen geweest.

Er staan bij de camperverhuur redelijk veel verschillende modelllen…waarin ik nog denk: straks is het zo’n mega-grote? Anyway, mevrouw Jan van Apollo is uiterst vriendelijke & behulpzaam en ze helpt ons met alles, waarna we na zo’n 45 minuten met de sleutels inderdaad buiten naar zo’n MEGA-ding toelopen. Echt, er waren geen grotere op dat hele terrein…FUCK wat een ding…3,5 meter hoog en 8?meter lang. Moet je in NL niet een vrachtwagen rijbewijs voor zoiets hebben? Sjemig wat een ding…parkeer dat maar even in bij de supermarkt!

‘s avonds zitten we ervoor en grappen nogmaals dat als we van voor naar achter en weer terug kijken het net is alsof we naar een tennis wedstrijd zitten te kijken…wat een eind!

De gevonden campsite in de buurt van Cairns is een 5*…dat is met name te merken aan de kinderfaciliteiten: GAAF zeg, hoe goed gevonden en hoe leuk allemaal…Voor hun zouden we het park niet af hoeven. En toen de moeson regenbui ons even verfriste; liepen we als enige 4 verzopen katten door de regen te springen naar het waterpark met duizend&1 watergeintjes & glijbanen, waar je je ongeacht leeftijd weer helemaal kind wordt. De temparatuur is hier weer zo tropisch dat het verfrissend was zonder koud te worden.

Het naar kinder-naar-bed-gaan-ritueel is weer even zoeken maar gelukkig hadden we ‘s middags dat rijdende monster al ingedeeld en konden Sil en Juna snel hun vertrouwde tentjes bovenin de voorkant opzoeken.

De volgende morgen werden we een sniet als eerste gewekt door hun maar door het gevoel alsof we in een voiliere lagen, het gekwetter van wat voor tropische vogels er hier ook leven en ons toeschreven: een volgende prachtige dag is begonnen!!

Green Island

15  december is little tour day: easy vertrek om 11u met een catamarang draadvleugel kanon naar een eilandje op 45min laagvliegen in het water.

Onze eerste eravring met het Great Barrier reef…het enige zichtbare (natuurverschijnsel) naast de Chinese muur vanaf de maan! WAUW, dat jullie het even weten!

Zelfs als kleurenblinde is het voor San te zien dat het water hier echt turquoise blauw is, de ene keer iets meer en donkerder en de andere plek iets lichter…WAUW!

Op het eiland hebben we eigenlijk een strakke planning, er moet (mag) gesnorkeld worden, glass-bottom boat en semi-submarine boat staan op het programma.

Eerst doet Sil even samen met pappa al een soort van sem-submarine…en het zal toch niet waar zijn he? Cruised er gewoon een schildpad even met ons mee!! En aangezien ditnog niet bijzonder genoeg was doen we dat later in de middag nog eens dik over…WAUW!

De boat-tochtjes zijn ook helemaal super…het lijkt wel alsof we door een trpoisch aquarium varen…dat is dus ook zo! WAUW! Kindjes zijn echt door het dollen heen en voelen zich een beetje alsof ze zelf in finding Nemo terecht zijn gekomen…WAUW!

De tijd vliegt en om 16u sjezen we alweer richting de haven van Cairns…alwaar 1 v/d 3 jachten van Bill Gates (permanent) ligt…een slordige 200miljoen$, 16 ex-Navy-seals als beveiliging aan boord, onderzeeboot aanwezig, 3 helicopter platforms…ook WAUW!

Cairns Esplanade

Ligt het aan ons of worden we met de dag gekker op Australie?

Bedenk in dit tropisch klimaat een boulavard aan het strand/kustlijn daarbij uiteraard allerlei shops/nightmarket en eettentjes en weet je wat…een openbare laguna-zwembad inclusief champagne-zand (bestaat die naam hiervoor? Voor sneeuw wel dus voor zand moet dat toch ook kunnen?) en warm-schoon water tot maximale 90cm diep. Eromheen iets aan datzelfde zand/strand en dan zacht prima onderhouden gras en uiteraard BBQ-plekken. Perfect koffietentje op 10 meter lopen…het monster van een camper op nog geen 100meter kunnen parkeren. Dussss…dat is hier dus in Cairns en noemen we dan Esplanade!

Waarom zouden we hier nog weg gaan???

OK, alcohol en glaswerk verboden en voor de …foben onder ons: er is 24/7 camera bewaking…ja, das bij elkaar natuurijk wel een minpuntje??? ;)

Samenvattend: WAT n FEEST voor ons ALLEN!

• Australian Slang
  • Good oil - useful information, a good idea, the truth & Good onya : good for you, well done

1. Willy:
    20 december 2014
    Lieve schatten. Wij vinden het echt helemaal geweldig wat jullie daar allemaal beleven. En dat onze Moppie'S het ook zo naar hun zin hebben. Maar wij missen jullie een beetje boel in dit koude kikkerland. Dus haal jullie geen gekke dingen in je hoofd. Want anders .............. Nou heel veel plezier en geniet maar lekker. Liefs van ons