Karunda - Ellis Beach - Port Douglas

18 december 2014 - Ellis Beach, Australië

Karunda - Ellis Beach - Port Douglas

Karunda (part 1?)

Het huren van een monstercamper Cheapa 'Da BEAST' 6 Berth (whatever that means?) is een ding. Het DING door een soort tropisch Alpenlandschap al haarspeldbochtend omhoog sturen naar een dorpje Karunda (wel RV friendly volgens het bordje bij de afslag van de highway) is weer iets anders…

We doen echt rustig aan al ziet Joyce evengoed groen&geel…links rijden met zo’n gebouw wat gevoels matig bijna omdonderd en dan afgronden naast je is niet de beste combi. Is het in slaap-coma zijn van de kids de gehele rit het beste teken dat we rustig reden?

We hadden ook de kabelbaan en/of trein viceversa kunnen nemen a 100 AUS$ p.p. maar daar waren we te gierig voor…oh, nee het was wederom 1 vd betere keuzes om niet met de gondel/kabelbaan 1 ½ uur omhoog te zweven boven het tropisch regenwoud en dan nog eens 2 uur terug te boemelen met een treintje…kids no like dit soort lange eentonige gebeurtenissen! De feel voor het tropisch regenouwd incl. prachtige uitkijk hadden we nu ook tijdens het omhoog crossen. Bij het (self proclamed?) rainforest station deden we een DUCK tour maw een tour per W.O.II amfibie voertuig door het tropisch regenwoud met de bekwame en zeer enthousiaste  Lucas-Judge-look-alike: zit toch vernuftig in elkaar, zowel dat voertuig (wat het al meer dan 70 jaar doet) en het tropisch regenwoud (wat het misschien al 70 duizend jaar doet?)

Nou is het normaal gesproken nergens (nog ?) echt stervens druk  geweest maar omstreeks 15:30 ‘s middags is er in het touristendorpje Karunda echt weer eens geen kip te bekennen. Vol goede moed parkeren we inderdaad bij ruime parking het monster en lopen naar de butterfly farm…you’re a little bit late krijgen we te horen en blijkt dat ze na hun laatste klant omstreeks 14:45 al zijn begonnen met wat onderhoudswerk etc. want ze gingen toch al dicht om 16:00uur…oeps hadden we dus moeten weten dat alle toursiten, de meeste met de skyrail al halverwege de middag naar Cairns terug afdalen dus NO WORRIES gewoon dichtgooien zo’n dorpie! Wellicht doen we op de weg terug zuidwaarts na Ellis Beach de haarspeldbochten nogmaals?

Na de afdaling zitten we al snel weer op een soort van snelweg en na 1 stoplicht (?) en 8 (halve)rotondes verder komen we alweer langs onze volgende sleepoverplek: Ellis Beach. Vacancy te over dus staan we rapido op een plekje nog geen 10 meter van de oceaan, met op de achtergrond de tropsich regenwoud bergen! BAM! Hoe goed kan het worden? Heerlijk aangenaam temparatuurtje en lichte zeebries met kabbelende golfen…ZO goed kan het dus worden!

In eerste instantie plannen we twee overnachtingen maar op het moment van schrijven hebben we al twee keer verlengd en hebben we hier 5 nachtjes genoten!

Port Douglas daarentegen, da beast weer helemaal opgetuigd en met ons hele huis maar weer eens een middagje site-seeing (&boodschppen doen!)...uiteindelijk was dat weer een typisch gevalletje van been-there-done-it en we waren erg blij dat we een SUPER plekje aan het strand bij Ellis Beach hebben!

Trivia mbt Port Douglas?!!!

Op 4 september 2006 werd Steve Irwin gestoken door een pijlstaartrog in een koraalrif voor de kust van Port Douglas, waarna hij overleed.

Ellis Beach & krokodillen farm

• Hoe gek kan het worden?

“Stinger nets” tegen de (reuze)kwallen om toch in de zee te zwemmen. Is dat nou nodig? OK, als de nutcases van een parkrangers van de krokodillen farm je er al voor waarschuwen (geloof me, hoe gek die gasten moeten zijn…check de video van hoe bizar die geintjes uithalen om krokodillen naar een kippetje te laten happen…ook even supergrappig een stukje kip in het water gooie terwijl de ander tip-toe zachtsjes probeert langs zo’n monster te komen…schrikken die gast bij het happen naar dat stukje vlees!)

Maar goed laten we dat dan maar niet proberen…had die puber hier bij Cairns ook moeten denken toen hij met z’n vriendjes 40km met een klein bootje uit de kust aan het speer-vissen was. Die groep hamerhaaien vond de gevangen visjes die ze achter zich aan lieten drijven ook een lekker hapje, waarin ze en passant die jongen even mee namen…Verdrietig maar waar. En dan denk je dat is 40 km uit de kust…ja, en dan zit er deze ochtend ook zo’n haai vast in “ons” stinger net (nog geen 20m !!! de zee in). Komt er ook nog doodleuk een manta/sting ray van een goeie meter voor ons campeerplekje langs zwemmen en krijgen we ook diezelfde middag krokodillen (reptielen/slangen) les waarin de waarschuwingsbordjes niet voor niets zijn…het advies is dat je toch liever meer dan 100m van water (zowel zoet als zout) gaat camperen omdat die beesten best een landwandelingetje schijnen te maken…

Dat er hier vroeg in de ochtend een groep van zo’n 12 dolfijnen met een kleintje voor de kust speelt is zeker een beetje too much?

Krokodilen farm dus…dat zal wel een uurtje commercieel gedoe zijn maar OK we gaan even kijken. We waren er omstreeks 11u en ‘s middags om 16:30 reden we weer een keertje weg…een stuk of 70?...80? Krokodillen verder en echt indrukwekkend met alles erop en eraan. Het geluid dat zo’n bek maakt als die MIS hapt…BAF ivm BAM!!!

Nou echt WTF??? Buiten dat het interessant was ook zo heftig om die beesten (4-5 meter lang) in de weer te zien.

Wanneer mag je nou (als gehele familie) een krokodil vasthouden?

Of een zwart kop python aaien?

Ooit wel eens krokodillen vleesjes gegeten?

Wij, nu wel…en dat proeven: tast like chicken en gemarineerd met een mango-chutney saus…Terwijl je op een terrasje zit waaronder binnen 1 meter dan weer zo’n monster in de schaduw ligt…Ik zeg het nog eens: WTF???

Wat een ervaring wederom! De kindjes hebben een onrustige nacht gehad m.a.w. er moest dromend wel het e.e.a. verwerkt worden en waarschijnlijk ook bij pappa & mamma?!

• Ja, zo gek kan het dus worden!

Karunda (part 2)

We hebben er nog eens goed over na gedacht maar we hopen op nog een butterfly boerderij along the road :)

• Australian Slang
  • Kangaroos loose in the top paddock – mentally instable, intellectually inadequate

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Trees buijs:
    23 december 2014
    We lezen dat jullie echt genieten fantastisch en dat jullie nog een geweldig avontuur en moois mogen beleven in Australië.
    Tevens wensen wij jullie hele fijne feestdagen en een mooi gelukkig en gezond 2015 gr trees en theo
  2. Richard:
    26 december 2014
    "Ik zou wel een kindje lusten...."
  3. Richard:
    26 december 2014
    Maar euhm, jullie lijken te genieten. Mooi!
    Leuk om te lezen!

Hug Ries
  4. Maaike:
    26 december 2014
    Wow, ik ben 'even' verdwaald op jullie blog. Wat heerlijk ziet het er uit, jullie grote avontuur. Geniet maar lekker verder.
    kus Maaike
  5. Pa en ma schouwstra:
    28 december 2014
    Wat beleven jullie veel en wat een leuke mooie foto's, geniet van dit alles doen wij dat ook dikke knuffel pap en mam.