(South)Mission Beach

25 december 2014 - South Mission, Australië

(South) Mission Beach

Kerst in the tropics! - Weer eens wat anders dan ticket to the tropics :)

30+ gr. Celcius, volle bak zon en in the middle of F*in’ nowhere MAAR…met een zwembadje + glijbaan en wederom overdekt door prachtige 3hoek-schermen. De oplettende lezer denkt: handig die schermen pal erboven terwijl de zon er vele uren per dag schuin onder door schijnt! True, ware het niet dat de zon hier toch echt die vele uren per dag, vanaf lijkt zonsopgang loodrecht boven onze pan staat te branden. Soms is ‘s ochtends om 9u een wandeltochtje om de was op te hangen al genoeg voor een bijna-consult bij het brandwonden centrum…

Maar dus: heerlijk weer, zwembadje, siesta omstreeks middaguur en koude biertjes met snacks haverwege de middag, ijsjes op het strand omstreeks 17uur als het daar dan ideaal (handelbaar temparatuurtje is) is gevolgd door 1kg Australian Angus Steak van de grill met asperges en Adelaide Hill red wine…zoals Sil al een paar keer zegt: het is echt een geluksdag !!!

Nu was dit dus 1ste kerstdag…echter ook de dag ervoor en het is dat we 2e kerstdag in de planning hadden om te gaan rijden anders had het er dan ook weer zo uit kunnen zien!

Jaloersmakend, zoals sommige ons retour sturen? Zeker niet de bedoeling hor. Echt niet! Zeker weten niet!! Niet hor!!!

2e kerstdag nog een snelle duik in het zwembadje en –tig keer van de glijbaan door beginnend waterratje Sil en off we go. Destination: Townsville.

Langs outlet shopping en een gewone Mall…wat een chaos! Het is weer net als in de film…Boxing day is in veel Engelstalige landen DE reden om extra sale-uitverkoop-korting te doen en dat trekt inderdaad extreem veel koopjes jagers. Wat een drukte! Ook weer grappig dan dat parkeren met Da BEAST…gewoon een block verder aan de andere kant van de straat. Daarna de camping opgezicht waar wederom meer dan genoeg plek is…waar oh waar, zijn toch al die vakantiegangers –en/of Aussies met schoolgaande kids die nu toch echt van hun zomervakantie moeten kunnen genieten?

The fault in our own stars is een bijzonder boek…De sterren die we hier in de hemel voor krijgen geschoteld ook! Opvallend hoeveel er hier zichtbaar zijn tov thuis…wat (constante) lichtuitstraling dus daar van invloed op is.

Townsville

Why Go? Vragen wij ons soms ook af!

In between the tourist magnets of Cairns and Airlie Beach, Townsville is a ‘real’ city with a pulse. Although North Queensland’s largest urban centre is often bypassed by visitors, it has a surprising number of attractions: a palm-lined beachfront promenade, gracious 19th-century architecture and a host of cultural and sporting venues and events.

Plan nadat we tegen de avond waren gearriveerd en er wederom meer dan zat plek was op de door ons uitgekozen camping: de volgende morgen relatief vroeg op staan, fruit ontbijt en dan al crossfit-sportend-wandelend naar de boulevard van Townsville. BAM, 9u ready to go en staan we aan de andere kant van de straat, vlakbij de zee bij een speeltuin-sport pleintje. Kleine failure in ons plan…in de zon, er is hier voor het eerst geen schaduw(doeken) gemaakt,is het echt al gauw weer 25+graden en dan zonder een zuchtje wind…niet te doen joh! Waarschijnlijk ook geen ownder dat we ergens anders op dit tijdstip mensen buiten zien sporten…

De wandeling om een soort kaap is al intensief genoeg! Kissing point vanwege dat daar in vroeger dagen (al tijdens WO.I.) de soldaten afscheid namen alvorens naar het front te vertrekken. Het is nu door the Army vrij gegeven en heeft nu een boardwalk met allerlei kunst en uitkijkpunten. Om de hoek op hoogte zien we het ‘Rock Pool’ laguna al liggen en komt er een lekker zeebries bij. Binnen 10min. liggen we in het zwembad(je?...10x een Olympisch 50m. water volume wat dan eens per 3 uur ook nog totaal met nieuw zout water is ververst…ja, die Aussie weten wel wat recreatie(faciliteiten) zijn!) enfin wij lagen dus al snel af te koelen! Lekker!!

Dan the Strand…goeie naam hor voor een promenade langs de zee met “stunning views” op het voor de kust liggende Magnetic island…het onderdeel van ons (dag)plan wat dus wel lukte: wandelend de stad in met als eindpunt het waterpark-splash gedeelte. Nogmaals: ja, die Aussie weten wel wat recreatie(faciliteiten) zijn!

Zo rond 14u doen we nog Reef HQ Aquarium aan, het grootste zoals de naam dus Reef aquarium in de wereld. Het blijft fascinerend om te zien en volgens ons het dichtsbij hoe die koters “onder water” kunnen kijken naar “Nemo”.

Reef ̈HQ ̈Aquarium ̈ Townsville’s excellent aquarium is a living reef on dry land. A staggering 2.5 million litres of water flow through the coral-reef tank, home to 130 corals and 120 fish species. Daarnaast was het zeeschildpadden ziekenhuis de moeite waard!

Erna zijn we weer zo (o)verhit dat het afkoelen bij the Splash weer meer dan welkom is. Het is er zaterdags-gezellig druk en ook de daar weer aanwezige BBQ-plekken worden weer goed gebruikt. De terugweg taxi geeft onze vermoeide voetjes even rust en dan zit het dagje outdoor exploring er alweer op!

• Australian Slang
  • Mozzie - mosquito & Bities - insects that bite

1. DeDijkjes:
    31 december 2014
    Lieve allemaal

Wat een heerlijke verhalen. Jaloers, ja maar in de goede zin van het woord. De foto's en verhalen geven ons zin in vakantie :-) Heerlijk toch dat je dat gevoel bij ons kan brengen :-) Bij jullie nu of bijna, al nieuw jaar. Een moment om jullie alle goeds toe te wensen voor 2015. Dat dit niet alleen een geweldig reis-jaar mag worden maar wederom ook een jaar vol liefde en gezondheid. Love you all en tot snel
    Liefs van de Dijkjes
  2. Harry en Nelleke:
    31 december 2014
    Jullie zitten nu al ongeveer in 2015 terwijl wij nog aan de oliebollen gaan beginnen. Zullen zeker diverse glazen bubbels ook op jullie en een goed 2015 drinken. Geniet verder, hier ook niet slecht, stralend weer vandaag, jaloezie hebben wij jaren geleden al achter ons gelaten, een mens moet zijn beperkingen kennen. Liefs voor jullie, Sander Joyce Sil en Juna, vanaf de Prinsengracht in good old Amsterdam, Harry en Nelleke