Sydney

22 januari 2015 - Sydney, Australië

Sydney

Sydney…heel, heeel, heeeel erg benieuwd…Het verwachtingspatroon ligt huizenhoog, gaat het dat ook waarmaken?

Dus dan arriveren we na een uurtje wachten met een shuttle vanaf het vliegveld voor het Airbnb adres in noord Sydney: Mosman, zeg maar het Amsterdam-Noord van Sydney. Met als enige verschil dat dit het Amstelveen van Sydney is…maw hier wonen voornamelijk de rijke stinkerds al schijnt heel Sydney best een duur stadje (qua property) te zijn. The Hyatt (Hotel) op de top van de Cicular Quay rekent al gauw bijna Aus$1000 (p.nacht! das toch snel een slordige 700 Euro welteverstaan) maar dan heb je ook wel unlimited uitzicht op the Opera House of the Harbour Bridge dus als dat een afspeigeling is van vastgoed in de stad dan is het inderdaad KASSA.

Bij aankomst worden we vriendelijk geholpen door de zoon van de airbnb eigenaar (hadden we al iets positoefs over Airbnb gezegd?) en voor we het weten hebben we ons alweer geinstalleerd in een kelder etage met eigen veranda en gazonnetje inc. zwembad. Erg teleurstellend volgens Sil omdat het zwembad geen glijbaan heeft…tja, dat is dan ook wel een beetje behelpen. Zou er in de afgelopen weken enige verwennerij bij Silly-the-billy baas naar binnen zijn geslopen? Oh ja, het uitzicht tussen de struiken door is dan wel meteen naar de skyline van Sydney wat misschien iets goed maakt aan dit slappe gedoe?!

Tarango ZOO

Onze AirBnB is in principe op loopafstand van de ZOO…in principe…want ware het niet dat het hier niet gebouwd is (bv.geen voetpaden) om bij een maximum temparatuurtje van 35 graden en vol in de zon een soort van berg op-berg af hike te doen van een stukje van nog geen 20min…Er is simpelweg 1 busroute die zelfs van de aankomst wharf van de ferry wat onderaan de (ook entrance) dierentuin is je naar ook naar boven rijdt waar ook entrance dierentuin is alleen dan hoef je niet de gehele dag omhoog in de dierentuin te lopen maar kan je de zwaartekracht jezelf laten helpen. Omgekeerd is er ook gedacht aan de mensen die bovenin terug dienen of willen omen ivm met wederom vetrek aldaar: een (ski)kabel baan voor ons aller gemak!

De dierentuin is formidabel, we hebben al zo veel (Australie)wild-life gezien maar nogmaals een kangoeroe, koala en een krokodil checken blijft leuk. Onze Artis jaarkaarten zijn ook elk bezoek weer waard, wat doen (wilde)dieren toch met je?

De bird-show is gaaf en wordt met een uitzicht op down-town zeer aangenaam opgevrolijkd, al is dat door het gehele park op vele plekken een prachtige achtergrond. We zien het en genieten er stevig van al is het nu nog de vraag of het prachtige (achtergrond)plaatje ook zo leuk/,ooi/gaaf zal zijn als we het morgen echt mogen proeven?

Verder is het noemen waard de specifieke dinosaurussen exsibition…YES, we know dat ze al heel lang geleden helaas zijn uitgestorven maar als er iets levensecht weergegeven wordt dan zijn is het dit: bewegend Madame Tussaud voor Dino’s. Beide kids vinden het echt eng…Joyce ook stiekem een beetje, wat een goeie foto opleverd.

Na zo’n verhitte dag is het extra cool om binnen de korste keren af te kunnen koelen in ons zwembadje…luxe!!

Tja, dan eindelijk the City…dan ga je dus met de ferry van Mosman naar Circular Quay, wat het Central Business District (CBD) is (zeg maar startpunt van het hele downtown gebeuren en verder) en dan picture this:

Zonnetje, briesje op het water wat een aangename 25 gr. temparatuur geeft, want het is nog vroeg in de morgen; beetje bootje (ferry) varen met meteen uitzicht op de Harbour bridge, niet lang erna wordt dat aangevuld met het Opera House en dan is het uitzicht toch wel compleet? Dat de rest van de skyline erbij komt is iets wat je dan snel mist. Ook zien we bij aanmeren een mega-cruiseschip met een soort van passengers terminal waarachter old-skool renovatie van pakhuizen gemaakt is en dus het al eerder genoemde top-end hotel the Hyatt.

Oh ja, the Opera House…WAT EEN BIZAR, ECHT BIZAR MOOI GEBOUW – de architectuur, de locatie en uistraling, het gebouw heeft het allemaal, just tripleA-style!…hoe gaaf zou het zijn om daarbinnen dan een concertje ofzo mee te pikken?  Faithless ofzo? Misschien de volgende keer of als de kinderen ouder zijn? Check out the prachtige foto’s maar daarnaast ook de grafics met wat er mogelijk is om de “schild” van het Opera house als een soort kameleon te laten schitteren in kleuren of grafics. AWESOME in het quadraat !!!

Dus wij relax een bakkie-pleur en hup op de bus naar het strand, jawel…zeer bekend Bondi Beach, alleen is dat dus niet het enige plekje met strand en water, golven in en om de stad, je verzint het toch niet.

Strand all over the city! Dit is dus niet zoals de Midditerrane. Er zijn hier niet strak georganiseerde rijen met duur-betaalde strandstoelen m.a.w. betaling voor zon plezier. Het luieren op het strand wordt hier gezien als een soort geboorte recht en dus een die vrij toegankelijk is aan een ieder die z’n handdoekje uitrolt. Veel van de stranden hebben, zoals we al langs de gehele kust in zowel Queensland gezien hebben als bij de Great Ocean Road gratis Ocean Pools/Laguna’s, gratis WC, gratis omkleedruimte en douches. Gratis parkeren (als je iets zou willen lopen) en gratis BBQ plekken met veel goed georganiseerde schaduw.

Het gerucht gaat dat als je zonnebrand vergeten bent (hoe in gods name zou je dat nou vergeten? Als je hier 5 minuten zonder in de zon loopt ben je torched!) In ieder geval, als je de surf life savers vraagt dan hebben ze het gratis voor je terwijl ze ook geheel gratis stukken strand bewaken. Dat ze dat op een toch wel redelijk overdreven I’m the king of the beach doen is misschien een beetje too much maar ze doen het wel EN GRATIS…FOR FREE dus. Dat is vaak voor ons Nederlanders een muziekje in de oren?!

King of the beach dus…waag het niet om buiten de afbegrensde ruimte in het water te gaan want dan ben je aan de beurt: je owrdt letterijk het water uit gefloten. We hoorde dat het zelfs strafbaar is als je je kind zonder stingersuit tegen de kwallen op een stukje strand laat zwemmen zonder bewaking/zonder stinger net…en dus is het niet meer dan logisch als het om 17u einde diensttijd is dan is het dus spullen op ruimen en wanneer de vlaggen neer gaan dan gaat de toeter af en is het iedereen UIT and I mean EVERYBODY OUT het water, zee gesloten en niet meer zwemmen. Ja, lees het nog maar eens: echt niet meer zwemmen want de life guards zijn vertrokken. Just so that you know! Check?!

Het verwachtingspatroon van dit feestje als laatste etappe in Australie is meer dan waar gemaakt…je zou in zo’n stad als dit leven/wonen? Wauw! Met stip komt Sydney zeker binnen in de top-3 van mooiste/beste steden in de wereld!! BAM!!!

Darling Harbour kwartier

Dus vanuit de jaren 50(?) Heb je een oude industrie-haven die je een flinke renovatie boast geeft met behoudt van de “oude” industriele elementen. Resultaat: hot&happening-seen&be-seen maw weer een place-to-be. Zo gek zijn de Amsterdamse projecten rondom CS, de Houthavens en nu ook bv. de Kinkerbuurt-remise dus niet…het wachten is op verder Amsterdam-Noord en wellicht de Schinkelindustrie? Als je ziet wat een impact dit hier in de stad heeft dan kun je erop wachten…

In de omgeving naar de Harbour bridge waren de centrale wegen al goed ontwikkeld met ook de multinationals als Prada en Gucci die hun flagshipstores hier moesten hebben. De ietwat vergeten straatjes en steegjes werden art-technisch een boast gegeven zodat hier populaire laneways ontstonden…good thinking!

En zoals in geheel Australie, waar zouden we zijn zonder een fatsoenlijke speeltuin? Dus ook hier een soort water-ontdekkingspark voor jonge kids aangevuld uiteraard met ‘simpele’ schommels en glijbanen (alhoewel…die zijn ook mooi hor) alles weer goed onderhouden en schoon. Er loopt hier zefs een stads-marshall rond die naast overzicht ook bv. het zand uit de zandbakken bij de glijbanen weer terug blijft vegen. Datgeen doet hij met een zelf fanatisme als dat kinderen repiterend dit zand van a-naar-b kunnen terug verplaatsen.

Geluk wil verder dat we een ‘good food voucher’ via hele aardige-fijne patienten kregen opgestuurd zodat we bij Black Bird restaurant heel fijn hebben gegeten en gedronken. Thanks you ladies – wat een geweldige verrassing was dat! SUPER!

Australie dag – 26 januari 2015 – dé nationale feestdag en ons idee is dan ook een soort van koningsdag tafereel, maar dan overa blauw&sterren als de Australie vlag en waar we over de hoofden kunnen lopen. De andere baas in ons gezin zorgt ervoor dat we strak om 9uur het Hiat park inlopen want daar heeft Nickelodeon het kinderfestijn onder zijn hoede. Dora trapt af en tja, het motregend wat als we het park inlopen maar de extra schermen staan al wel 100meter vanaf het podium op scherp dus dat beloofd wat. Gelukkig staan er nog zo’n 100 andere ouders met kinderen voor het mega podium maar met een goed bakkie koffie in onze handen onder een grote boom eenbeetje schuilend voor de regen hebben we een prachtig uitzicht op goed kinder vermaak. Na de show is er voor the kids Teenage Mutant Hero Turtle kleurplaten intekenen en op de foto met Sam Superhero (find your inner hero…) allemaal goed commercieel-slim-achtig geregeld en zeer rustig relax.

We wandelen door de stad – terwijl bijna alle winkels open zijn – terug naar Circular Quay alwaar er wederom drukt eis maar geen gekkenhuis. Er zijn een aantal podia met (lokale) muziekhelden en we lopen door naar the head of the Harbour waar we precies op tijd komen voor de finisch van de Ferrython (boat race met de ferries…geen gein!), Russell Crow als echte Aussie kondigt de 21 kanons saluut schoten aan alvorens het volkslied gezongen wordt. Daarna een ballet uitvoering van zeilbootjes-2 helicopter en 2 sleeboten waarin straaljagers over komen en het vleigdekschip wat even geparkeerd was midden in de haven vertrekt. Dit verzin zelfs ik niet dus niet maar indien er enige twijfel is check out de foto’s! Alles groter dan groots met een gevoel van trots op Australie als land wat ons Nederlanders wel wat vreend is. Toch zien we niet het verwachte overdaad aan blauw-sterren van wat we vermoede bij het begin van deze dag.

Het (centrale) vuurwerk (alleen in overheidshoofdstad Canberra mag je vuurwerk kopen en afsteken in de rest van Australie is dat persoonlijl simpelweg al een jaar of 20 verboden!) als slot van deze dag is dan misschien niet de 7mijoen Aus$ show als met Oud&Nieuw maar toch rammen ze er even een leuke show van ..Aus$ doorheen. Iedereen blij!

• Australian Slang
  • I’m gobsmacked you bludger are a galah, shut ya gob or I will crack a fruity and  job you…and that’s the bloody oath! Rack off!

• I’m so surprised, you lazy person who behaves rudely, be quit or I’ll go crazy and will punch you…and that’s the truth! Leave!!