I'm Sailin' - Derwent Hunter

2 januari 2015 - Whitsunday Island, Australië

Derwent Hunter

Sail 2015 maar dan niet nog in Amsterdam maar voor de kust van Airlie Beach…another trip to The Great Barrier Reef! Maar deze keer dus met een Tall Ship. MOOI – altijd al willen doen!

Step into history sailing the beautiful Whitsunday Islands aboard Derwent Hunter. Experience the magic of a tallship adventure aboard one of Australia’s most famous tallships as she plies the azure waters of the breathtaking Whitsunday island chain. Soak up the style and ambience of a bygone era on this fast, elegant ship.

Hand crafted in 1946 out of Tasmanian Oak and Huon Pine by one of Tasmania’s most revered shipwrights, she is spaciously appointed and breathtaking to behold. The “Hunter” is a true performer, leaving many modern vessels in her wake. Feel the thrill of sailing at speed with all sails aloft towards your next island paradise.

This is no ordinary boat trip. A voyage aboard the Derwent Hunter is a rare opportunity to relive the true spirit of adventure.

Derwent Hunter’s specifications

Length over all: 90ft
Length on deck: 74 ft
Beam: 19ft
Draft: 9ft
Rig: Gaff Rigged Topsail Schooner
Working sail: 2,400 square feet

Prachtige boot hor en zeilend richting de WhitSunday Island(s) schijnt het summum te zijn om van deze kust-zee en reef te genieten. CHECK!

De foto’s zeggen genoeg, het is ook echt bijzonder om zo op zo’n boot te vertoeven, 4 zeilen uit en gaan!

27+meter boot geeft ook voor Sil &Juna iets aan beweeg ruimte waarin er ook een goed gedeelte met schaduw gemaakt was dus theoretisch prima. Alleen maakte de kapitein (slechte capt.Haddock zonder duizend-bommen&graneten imitatie) en bijna de gehele bemanning er wel een kunst van om Lonely Planet anno 2015 te herschrijven naar tot alles wat nou eigenijk niet mocht en hoe het e.e.a. dan eventueel mis of kapot kon gaan: Inderdaad als je een ernstige hart conditie hebt moet je misschien niet zeer intensief gaan snorkelen. Duh, meen je dat?! En de nog geen 20 meter van de boot naar het strandje moet je niet zwemmen/snorkelen want wellicht dat jij wel een zeer ervaren zwemmer bent maar dan gaan mensen het nadoen en dat zou door het tij wel eens verkeerd af kunnen lopen. Dus wij met z’n allen per rubberbootje (wel reddingesvest aan in het bootje – I kid you not!) naar de vloedlijn gebracht…OH COME ON!!

Gelukkig zijn we uiterst relax (geworden) en lachen we vrolijk om deze ongein of dat er b.v. zo’n troela haar zonnehoed laat afwaaien, bij eromheen varen dan dat hoedje zelf weer missen-bij-het-vissen en tja, dan zinkt het ding naar meters diep. Ok, ik duik er snel in en pak die hoed alleen bij het weer boven zijn mis ik 1 contactlens ….grm@#$**#@! Relax, no worries mate.

De lunch is overheerlijk en het entertainment van de scheepsjongen van Bontekoe met gitaar is erg vermakelijk. We ervaren een soort Jack Johnson imitatie (iemand?...ok: … en veel typerender kan het eigenlijk niet aan boord in Australie. Zeker om Sil naast hem gebiologeerd te zien kijken naar het gitaarspel. Het klappen en kontje draaien van Juna erbij is ook niet mis! PRACHTIGE PLAATJES ALLEMAAL!

De pizza ‘s avond bij de boulevard in Airly Beach is de beste afsluiting die we zouden kunnen bedenken met weer een mooie sunny day in Australie!

• Australian Slang
  • Crack a tinnie – open a can of cold beer & a stubby – a beer & Your shout – your turn to buy a beer & roady - a beer you buy to take away with you