Ko Lipe

8 februari 2015 - Tambon Ko Tarutao, Thailand

Ko Lipe

Het eerste eiland wat we proberen is Ko Lipi, wat nogal populair is vanwege de schijnbaar kristalheldere zee eromheen. Onderdeel van de Adang Archipelago in het Nationaal Park Tarutao National Marine Park maar wel bewoond en met toestemming om verder te worden ontwikkeld…20 resorts op een island niet groter dan slecht 3 km lang en 1,7 km breed…wat gaat dat brengen?

• Back to Basic – Hello Thailand again!

Opvallend hoe een terugkeer naar een land waar je eerder geweest bent bepaalde steorotype aanwakkert en bepaalde gemissen van andere landen zichtbaar maakt op het moment dat je weer voet aan wal zet (…)

De Thai hebben toch een soort aangeboren voelsprieten om tourisme net een beetje meer swung te geven, juist die plekjes creatief op te leuken waardoor het je ..

Bounty islanden of stranden te over in de wereld maar als je geen relax plekje kan vinden om er dan op/met uitzicht van te genieten dan heb je er nog steeds niet veel aan…Ko Lipe dus wel, bijzonder prachtig wit strand met bijbehorend turquouise-achtig helder water en bounty-beachlife rondom het gehele island (3 beaches: Bund Haya Beach – Sunrise Beach – Sunset Beach) gecombineerd met simpele en relaxte hang-out plekjes met een lasi (vers fruit drankje voor 1,25Euro!)  en uitzicht (onbetaalbaar!!)

Vanaf Langkawi werden we door een busje op gehaald om naar de haven te gaan waar we de (grens)oversteek naar Ko Lipe per boot gingen doen! Douane kan soms intimiderend spannend zijn maar dit was van een ontspannenheid op het kneuterige af. Wel een pittoresque gebouwtjes in pastel kleuren bij elkaar, je verzint het niet!

De (speed)boot reis van een uurtje was ok en bij aankomst overstapen in de karakteriestieke ‘long-tail’ bootjes om bij de vloedlijn te komen. Oh ja, nog even onze paspoorten ophalen bij het immigratie kioskje incl. binnenkomst stempel en voila allemaal geregeld.

Blijkt dat “ons” Green View Resort op 50m lopen over het strand is en das dan ook zo geregeld. OK, wel zoals al eerder gemeld: Back to Basic; bamboe hutjes met fan in een groene tuin-omgeving waar het stikt van de muggen,dus  klamboe’s om onder te slapen en zijn de geweldige kinder slaap-tentjes als 1 grote klamboe dus perfect hiervoor gemaakt Koud water douchen en de WC is nog net wel 1 waar je op kan zitten maar wc papier mag niet doorgespoeld worden. Veel andere wc-tjes die we nu tegen komen moet je nog met een bakkie zelf doorspoelen…It’ll do the job!

Er is vanaf ons strandje een ‘walking street’ over het eiland wat met wat zijstraatjes alle stranden met elkaar verbind…in geen 15 minuten zijn we van de enen kant naar de andere kant. Er rijden verder alleen (zijspan)scooters op dit auto-vrije eilandje om met name toursiten het makkelijk te maken (met hun bagage). In tegenstelling tot wat de Lonely Planet nog aangeeft zijn er wel een aantal ATM’s dus pinnen is ook geen probleem en dan zitten we snel al bij the Box (zeecontainers als slaapkamertjes) met erbij een cafétje-tapas restaurantje aan een Chang-biertje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maaike:
    8 februari 2015
    Heerlijk op Ko Lipe! Fijn eilandje is dat.
    En leuk om jullie avonturen weer bij te lezen.
    Heb jullie mail gestuurd.
    X Maaike
  2. Anja:
    8 februari 2015
    O super zeg!! X
  3. Harry en Nelleke:
    14 februari 2015
    Wat gaat het snel, voordat je het weet ben je weer in Amstelveen aan het werk! Daar moet je toch even niet aan denken, haha. Geniet van het Chang-biertje